Operacja mająca na celu realizację Planu włączenia społeczności, w szczególności przygotowanie LSR współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie poddziałania 19.1 „Wsparcie przygotowawcze” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wskaźnikiem osiągnięcia celu operacji będzie realizacja planu włączenia społeczności, w szczególności przygotowanie LSR.
Proces przygotowania LSR
1. Opis procesu przygotowania LSR
Proces przygotowania LSR będzie się składał z kilku etapów:
1. Etap analityczno-diagnostyczny
Etap ten będzie poświęcony diagnozie sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru planowanego do objęcia strategią (powiatu człuchowskiego). Przeprowadzone zostaną badania społeczne w formie ankietowej, z których wnioski wykorzystane zostaną do przygotowania strategii.
W ramach tego etapu przeanalizowane zostaną także dane zastane udostępniane przez m.in. GUS oraz PUP.
Zarówno w badaniach społecznych jak i analizie danych zastanych szczególna uwaga zostanie zwrócona na zagadnienia:
– innowacyjności,
– cyfryzacji,
– środowiska i klimatu,
– zmian demograficznych,
– partnerstwa w realizacji LSR.
2. Etap opracowania LSR
Etap opracowania LSR zakłada udział społeczności lokalnej, w szczególności przedstawicieli wszystkich sektorów zainteresowanych realizacją LSR. Na obszarze każdej z gmin planowanych do objęcia LSR (Czarne, Człuchów (miejska i wiejska), Debrzno, Koczała, Przechlewo, Rzeczenica) odbędzie się co najmniej po jednym spotkaniu poświęconym w szczególności przedstawieniu RLKS, analizie potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru, a także celów strategii, w tym wymiernych celów końcowych dotyczących rezultatów oraz odnośnych planowanych działań. Spotkania będą mieć formę warsztatową, aby biorący w nich udział zostali w aktywny sposób włączeni w proces opracowania LSR.
Analizując podczas spotkań sytuację społeczno-gospodarczą, potrzeby rozwojowe i potencjał obszaru, prowadzący zwrócą szczególną uwagę na niekorzystne trendy demograficzne obszaru LGD (m.in. depopulację, starzenie się społeczeństwa). W ten sposób zwrócona zostanie uwaga, aby wypracowywane podczas warsztatów działania i cele LSR miały wpływ na zmniejszenie skali tego problemu.
Ważnymi zagadnieniami, na które zwrócą uwagę prowadzący spotkania będą: cyfryzacja oraz środowisko i klimat. Uczestnicy pracując nad celami LSR oraz wskaźnikami produktu i rezultatu dla zaplanowanych działań, będą musieli uwzględniać w nich kwestie wykorzystywania nowych technologii oraz cyfryzacji do planowanego rozwoju obszaru LGD, a także ograniczania negatywnych skutków środowiskowych planowanych do realizacji działań.
Podczas spotkań przedstawiona zostanie także koncepcja Smart Village, która charakteryzuje się innowacyjnym, oddolnym i partnerskim działaniem, które zapewnia najlepsze dopasowanie nowych sposobów rozwiązywania zidentyfikowanych lokalnych problemów wykorzystując posiadane zasoby. Prowadzący spotkania będą zwracać uwagę, aby ten rodzaj podejścia do rozwoju obszaru został uwzględniony w LSR.
Taki sposób prowadzenia spotkań warsztatowych pozwoli ukierunkować proces przygotowania LSR na ważne dla podejścia LEADER zagadnienia, w szczególności:
– innowacyjności,
– cyfryzacji,
– środowiska i klimatu,
– zmian demograficznych ze szczególnym uwzględnieniem starzenia się społeczeństwa oraz wyludniania się obszaru planowanego do objęcia LSR,
– partnerstwa w realizacji LSR polegającego na wspólnej realizacji przedsięwzięć i projektów.
Materiał wypracowany przez społeczność lokalną podczas warsztatów, będzie stanowił podstawę do opracowania projektu LSR.
3. Etap konsultacji społecznych LSR
LSR przygotowana na podstawie zebranych danych zastanych, wniosków z diagnozy oraz materiałów wypracowanych podczas spotkań z przedstawicielami wszystkich sektorów zainteresowanych realizacją LSR, zostanie poddana konsultacjom społecznym.
Projekt LSR zostanie umieszczony na stronie internetowej LGD wraz z formularzem konsultacji (kontaktowym). Osoby i podmioty zainteresowane realizacją LSR, będą miały w ten sposób możliwość zgłoszenia swoich uwag, sugestii czy propozycji dotyczących projektu LSR.
4. Etap opracowania ostatecznej wersji LSR
Na ostateczny kształt LSR, będą miały wpływ uwagi i propozycje zgłoszone na etapie konsultacji społecznych, a także sugestie przekazane we wcześniejszych etapach poprzez przygotowany i umieszczony na stronie LGD formularz kontaktowy. Propozycje i sugestie zostaną zebrane i przeanalizowane pod kątem ich zasadności, a następnie wykorzystane do opracowania ostatecznego projektu LSR.
Przygotowana na tym etapie LSR, zostanie poddana ostatecznym konsultacjom podczas Walnego Zebrania Stowarzyszenia, które stanowi reprezentację lokalnych partnerów społecznych, publicznych i gospodarczych oraz mieszkańców obszaru LGD.
Skonsultowana i uzupełniona w ten sposób LSR zostanie następnie zatwierdzona na Radzie LGD.
Proces przygotowywania LSR z udziałem społeczności lokalnej, zakłada, że będzie ona współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. LGD będzie ukierunkowywać wypracowywane podczas spotkań propozycje działań do realizacji w ramach LSR, tak aby były one przede wszystkim zgodne z zapisami WPR i możliwe do współfinansowania z EFRROW.
2. Adres strony internetowej, na potrzeby przygotowania LSR
www.lgdzc.pl
3. Harmonogram
Lp. | Nazwa gminy | Miejscowość | Planowany termin spotkania | Spotkanie odbędzie się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej [TAK / NIE] |
||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Czarne | Czarne | 22.08.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Człuchów | Ględowo | 23.08.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Rzeczenica | Rzeczenica | 24.08.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Koczała | Koczała | 25.08.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Przechlewo | Przechlewo | 26.08.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Człuchów | Człuchów | 19.10.2022 | NIE | ||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Debrzno | Debrzno | 20.10.2022 | NIE |